kisaraportti
 
 
Hyvinkää Karting Circuit, 29.9.2007. Kart-Keket Championships 2007-2008
Paavo Moponen
Kart-Keket kausi 2007-2008 pyörähti käyntiin Hyvinkäällä 22.9.2007. Ennen varsinaista kisaraporttia otetaan kuitenkin pieni katsaus viime kauden tapahtumiin. Faktaa viime kaudesta kertyi harmittavan vähän. Kausiraportti makaa varmasti MFIA:n pöydällä julkaisematta, kuten erinäisten kilpailujen kuvatkin!

Kausi 2006-2007

1. Mestarit
Allu Boreeto voitti toisen henkilökohtaisen mestaruutensa. Tasaisen varmasti, ilman yhtään totaalista epäonnistumista, Allu hoiti mestaruuden kotiin. Onnea vielä kerran Allulle myös toimituksen puolesta!
Cousines Racing vei tallimestaruuden. Kauden kaksi kaksoisvoittoa ja viimeisin niistä arvostetulla Mika Salo Circuitilla siivittivät nämä kaverit tallimestaruuden voittoon. Onnea myös heille!

2. Sarjan kokonaisuus oli varsin tasainen. Ehkä silmiinpistävintä oli vaikutus, jonka Jarion muutama edustustehtävä sai aikaan. Kaiken kaikkiaan edellisvuosien mestarit, Allua lukuun ottamatta, olivat viimekaudella yllättävän vaisuja.

3. Häntäpää.
Vuodesta toiseen samat kaverit kyntävät näitä pohjamutia. Alle 30 pistettä keränneitä kuljettajia oli 6 kpl. Ariton Pipe 13 p, kaikkien aikojen suoritus vakiokuljettajana! Eipä voi kyllä laulua tehdä myöskään seuraavista herroista, jotka pisteen välein ottivat seuraavat sijoitukset: Motiel Shrimacher 25 p, David Greenfield 26 p, Heke Kekechello 27 p, Pexi Onbutt 28 p ja Nigel Speed 29 p. Kyllä voi sanoa että näille herroille pitäisi ehkä perustaa oma sarja tai kenties he ajaisivat varsinaisen kilpailun ulkopuolella oman finaalinsa, johon muilla ei olisi asiaa. Ihmettelen vain suuresti, että niinkin massiivinen organisaatio kuin Butt-Heiteck, jaksaa katsella tällaisia radan tukkoja mitä tallin kuljettajat Pexi ja Heke edustavat.


22.9.2007 HYVINKÄÄN KISARAPORTTI

No niin pärähti taas uusi kausi käyntiin. Ennen kilpailua spekuloitiin paljon sateen ja pakkasen uhalla, mutta päivästä tulikin poutainen ja lämmin. Kiitos Poudalle siitä! Kilpailun jälkeen ja sen aikana kuljettajat pohtivat kuinka kauan sarjaa voi nykymuodossaan jatkaa. Tämäkin asia ratkesi kun kuultiin että MFIA:n, tallien ja sidosryhmien välinen Iljushin-sopimus on voimassa vuoteen 2020 asti. Tiedon leviäminen hälvensi sarjan päällä leijuneen lopettamisuhan, toivottavasti lopullisesti.


No sitten itse kilpailuun!

Kaikki tietävät tiukkojen sääntöjen takia autoihin ja kuljettajiin kohdistuvat paino-ongelmat. Hyvinkään Gp:ssä tällä selityksellä ei kuitenkaan pärjää. Kaikki voivat ottaa koneistaan niin paljon tehoa irti kuin haluavat. Tämä rata sallii sen. Joten, ehkä täällä ovat tulokset usein jopa vertailukelpoisempia kuin monella muulla radalla. Itse kilpailusta ei, yllätyksekseni, tullutkaan samanlaista romurallia kuin viime vuonna. Laitteet pysyivät suurin piirtein ehjänä, eikä kukaan ajanut katolleen. Näin ollen tallien budjetit pysyivät ensimmäisen kilpailun osalta kurissa.

Suoraan asiaan:

1. Arttu Panis. Loistavalla aika-ajo suorituksella valloitti paalupaikan. Itse kilpailussa ajoi varmasti ja virheitä vältellen varmaan voittoon. Loistava suoritus.

2. Jario Hanaan. Kaveri näytti mallia kilpailuhermoista. Vaikka aika-ajo oli, Jarion tasoon nähden, heikko, tuli silti loistavalla ajolla kakkoseksi.

3. Velbert Bull. Hieno kilpailu myös VB:ltä. Muutaman sijan nosto A-finaalissa on normaalisti vaikeaa, mutta Veppe hoiti kilpailun kunnialla.

4. Allu Boreeto. Tasaisen varma suoritus, riskejä kaihtamatta varmasti maaliin.

5. Nalle Karhulitos. Joutui antautumaan muutamalle nopealle kuljettajalle finaalissa. Nalle tunnetaan herrasmiesmäisenä kuljettajana, eikä hän nytkään ruvennut estelemään selvästi nopeampien kavereiden etenemistä. Tästä syystä aika ajojen kolmas sija vaihtui finaalin viidenteen sijaan.

6. Sensei Rasva-akseli ”varakuljettaja” loistava kilpailu heikohkosti sujuneen aika-ajon jälkeen. Viime vuoden kolmonen oli aika-ajoissa vasta 10:s, mutta B-finaalin voiton kautta tie A-finaaliin aukesi. Sieltä irtosi vielä yksi päänahka, joten aika hieno kilpailu Senseiltä.

7. Luigi Liberon. Onnistui aika-ajoissa, mutta ryssi varsinaisessa kilpailussa. Jäi finaalin viimeiseksi. Luigin onneksi enempää autoja ei ollut radalla mukana, sillä silloin olisi tulos voinut olla heikompi.

8. Maxus Trölli. Aika-ajon sijoitus pysyi myös kilpailussa. Harmittavasti Sensei meni ohi joten nousu A-finaaliin jäi haaveeksi.

9. Sven Tuuba, varakuljettaja. Nousi finaalissaan muutaman sijan. Kelpo suoritus varakuljettajalta. Uskallan väittää ettei vakio kuljettaja Ariton Pipe, jota Sven tuurasi, olisi pisteissä yltänyt lähellekään samaa. Olisiko saanut pistettäkään?

10. Maurizio Maranello. Varsin huono aika-ajo suoritus Mauriziolta. Kilpailussa tosin petrasi sijoitustaan huomattavasti. Pari todella näyttävää ohitusta ja peräti +6 sijaa! Hieman kilpailun hohdokkuutta pudottaa se, että kaksi sijaa näistä tuli keskeytysten kautta. Joka tapauksessa hieno kilpailusuoritus.

11. Aynton De La Huevo, keskinkertainen aika-ajo ja keskinkertainen kilpailu. Omalla tasollaan. Ei mitään uutta vaikkakin tällä hetkellä tallinsa ykköskuski!

12. Jules Duckshead. Jules ajoi normaaliin tasoonsa nähden huonon aika-ajon ja vielä huonomman kilpailun. Ei todellakaan vakuuttanut! Löytyisikö oma taso kun päästään kilpailemaan katon alle?!

13. Mike Cagey. Ajeli lähes omalla tasollaan. Viime kauteen nähden pienehkö alisuoritus , sillä oli viime kaudella jo lähes vakiinnuttanut paikkansa kärki kymmenikössä.

14. David Greenfield. Tuttu ja turvallinen suoritus ”Kapteenilta”. Kuuluu näistä sijoista taistelevien kuljettajien onnistujiin. Ei hölmöillyt ja ajoi jopa kilpaa!

15. Heke Kekechello. Suoritus huononi viime kauden vastaavan kilpailun suorituksesta 4 pykälää. Herääkin kysymys, että onko Heke hidastunut ja alkanut säästellä itseään tulevien jälkikasvujen turvaksi? Voitti kuitenkin tallikaverinsa, vaivoin.

16. Pexi Onbutt. Ajoi totuttuun tasoon nähden ihan kelvolliset aika-ajot, mutta kilpailussa romahti. Miestä kyllä ohiteltiin niin omien kuin vieraiden toimesta. Pari pykälää olisi vielä sijoituksesta pudonnut ilman keskeyttäneiden apua.

17. Motiel Shrimacher. Tämä kuljettaja ajaa joko hyvin tai sitten todella huonosti. Pahaksi onneksi noita huonosti ajettuja kilpailuja on enemmän ja tämä lasketaan ehdottomasti niihin! Maaliin tulleista toiseksi viimeinen. Ja kun viimeinen oli…

18. Nigel Speed. Mies joka ajeli lähes omalla minuuttiluvullaan. Nousi pari pykälää keskeytysten ansiosta. Tosiasiassa ajattelin aluksi, että josko Nigelin olisi edes kannattanut startata, mutta siinä olisin ollut väärässä. Maaliin tultiin vaikka eroa edellisiin olisi voinut mitata valovuosissa ja näin Nigel saavutti kaksi arvokasta pistettä.

19. Murcus Trölli. DNF. Huono tuuria. Johti B-finaalia ja oli ajamassa sen voittoon, kun autosta katkesi taka-akseli. Hienon kilpailun ja aika-ajon pilasi surkea tekniikka. Mekaanikoille voisi tästä pientä palautetta tallin sisällä antaa!

20. Torso McKärkkäinen. DNF. Toinen kaveri jolla ei yksinkertaisesti tekniikka kestänyt. Jarrut hajosivat jo lämmittelykierroksella ja parin läheltä piti tilanteen jälkeen joutui parkkeeraamaan laitteet varikolle.


Sitten tallien välisiin, ensimmäisen kilpailun tuomiin ulottuvuuksiin. Näin kauden alussa vertailuna on pakko käyttää viime vuoden vastaavaa aikaa ja kauden loppua, mutta en usko voimasuhteiden hirveästi kääntyneen sitten viime kauden. Sarja on kuitenkin vuosi vuodelta tasoittunut, joten nähtäväksi jää mikä talli vie mestaruuden tänä vuonna. No spekuloidaan kuitenkin!

1. Cousines Racing. Varakuljettajan voimalla heti kauden avauksessa hyvät pisteet ja selkeä johto tallien välisissä kahinoissa. Tulos olisi voinut olla parempikin, sillä ajaessaan Hyvinkään nopealla radalla Alex Fieldslug on perinteisesti ollut aina ensimmäisten kolmen joukossa. Suurin kiitos kuitenkin kuuluu McHeven Racing Teamille heidän lainattuaan nopeaa varakuljettajaansa Cousinesin käyttöön. Vahva mestarisuosikki!

2. Alson Sports. Viime vuoteen verrattuna kauden avaus oli mainio. 10 pistettä enemmän avauskisasta kuin vuosi sitten. Nämä pisteet voivat olla loppukaudesta arvokkaita, mikäli viimekauden ”tunnusluvut” nyt jotain kertovat.

3. Samoissa pisteissä on myös F.A.R.T. Tämä oli kyllä suuri yllätys kun tulosta vertaa viime kauden vastaavaa. Velbert ja David ovat parantaneet selvästi otteitaan. En kuitenkaan jaksa uskoa tämän tallin resursseihin pitkässä juoksussa. Niin ailahtelevaisia kuljettajat ja tallin suorituskyky ovat olleet. Välillä Velbert ajaa erittäin hyvin ja välillä erittäin huonosti. David taas ajaa tasaisen huonosti.

4. Slowmotion Suprise. Tämä talli se porskuttaa omalla tasollaan. Molemmilta kuljettajilta löytyy nopeutta, mikä on todistettu, mutta tasaisuus puuttuu. Liekö tallilla jonkinlainen resurssipula, kun suoritukset ailahtelevat?

5. Tollo Wacker Racing. 15 pistettä vähemmän kuin viime vuoden vastaavassa kilpailussa. Ei todellakaan hyvä asia tallien välisessä mestaruustaistossa. Saadaanpa nähdä kuinka tämän resursseiltaan vahvan tallin kaverit yrittävät paikata tätä ”vajetta” tulevissa kilpailuissa. No uskon, että tämä talli on loppukaudesta kuitenkin siellä kärjen tuntumassa, ellei kärjessä.

6. Rectum Racing. Kohtuullisen vähän pisteitä. Talli ykköspyssyn petettyä tulos on tämä. Edellä on kovia talleja, joten odotan ongelmia nousta tästä ylemmäs. Ehkä yhdellä pykälällä, mutta siihen se jää, samat sijat kuin viime kaudella.

7. McHeven Racing Team. Luokkaa huonompi tulos kuin viime kauden avauskisassa. Murcuksen keskeytyksestä johtuvaa pistemenetystä tullaan varmasti harmittelemaan loppukaudesta. Positiivisena puolena voi kyllä sanoa, että talli on sijoituksessa omalla paikallaan, samoissa pisteissä pahimman ja rakkaimman kilpakumppaninsa kanssa.

8. Mehmet Scuderia Kebab. Kohtuullinen suoritus, kun vertaa viime kauteen.
Näiden kahden tallin paremmuus on kyllä täysi arvoitus. Resurssit näillä ”alkuperäisillä” talleilla on mahtavat, nyt pitää vaan ottaa äijistä kaikki irti.

9. Team Auto Pippel. Väitän edelleen, että tämä talli nousi viimeiseltä sijaltä tähän vain ja ainoastaan siksi, että palkkasi tähän kilpailuun varakuljettajan. Auto Pippel on kyllä resursseiltaan varsin kevyt talli, mutta luulisi Mauri Anteron tajuavan, ettei resursseja saada lisää jos autot eivät pärjää. Ehkä olisikin syytä ottaa Tuuba tuuraamaan toista kuljettajaa jokaiseen kilpailuun. Voisi viimeinen sija jäädä jollekin muulle tallille.

10. Butt-Heiteck Motors. Mahtavilla resursseilla varustettu talli ja silti se on viimeinen! Taisi tallin sisäinen nokkimajärjestys, tai lähinnä ykköskuljettajan asemasta kilpaileminen viedä parhaimman terän muulta kilvan ajolta. Kyllä täytyy tallin skarpata, mikäli näiltä sijoilta yritetään nousta. Viimeisenä olemisessa ei ole hohtoa!

Hyvää ja nopeaa tulevaa kautta kaikille Keijoille!

Paavo Moponen

  ©MFIA