kisaraportti
 
 
Formulakeidas, 31.8.2001. Kart-Keket Championships 2001-2002
Wubi Ballenius
No niin, hyvät autourheilukärpäsen pureman saaneet. On aika spekuloida mennyttä kaudenavausosakilpailua ja verrata sen tapahtumia K1-Magazinen tekemiin talli/kuljettaja arviointeihin. Toki täytyy muistaa, että arvioinnit on tehty käsittämään koko kautta, mutta joitain johtopäätöksiä voitaneen tehdä jo ensinmäisen osakilpailun perusteella.
Aloitetaan vertailu pistejohtajasta ja lopetetaan hännänhuippuun.

LEVER GRAND PRIX. 1. 27 pts
Jo kauden alus arvioinnissa uumoiltiin Tim Lemixin olevan nopea, eikä hän pettänyt arvion tekijöitä. Vielä kun Lever on saanut kesän aikana autonsa toimimaan lähes virheettömästi, niin ei kuuluisasta turhautumisesta ollut Lemixissä jälkeäkään. 2. sija oli fantastisen ajon jälkeen oikeutettu. Alkuperäisessä arvioinnissa ounastelimme Greenfieldin heräämisestä. Ounastelumme osuikin aivan kohdalleen, sillä David otti kuin ottikin paikan A -finaalissa. Kilpailusuoritus sinänsä oli jo lähempänä Greenfieldiltä tutuksi tullutta köröttelyä, mutta pulinat pois David ansaitsi A -finaali paikkansa ja sillä siisti. Yhteenveto: Lever osoitti heti 1.osakilpailussa olevansa tällä kaudella varteenotettava mestari ehdokas.

RECTUM RACING 1. 27 pts
Yllättäjä!!! Tätä ei varmasti kukaan kiellä. Jules Duckheadin kokemus Corollan ratista edesauttoi sopeutumista, ehkä enemmän kuin kukaan osasi kuvitellakkaan. Loistava debyytti kuninkuusluokassa. Boheemius katosi sillä siunaamalla kun visiiri sulkeutui, ja alkoi suunnattoman hieno taistelu. Jules osoitti myös jäätävän kylmää kilpailijan viettiä, puskemalla jopa tallikaverinsa edeltään. Jules oli tullut voittamaan eikä antanut muiden hidastaa edessään, edes tallikaverin. Voidaan tietysti spekuloida, että saiko testikuljettaja tallimääräyksen, koska Jules on kuljettaja joka ajaa koko sarjan????? Yllättävää oli myös Rectumin testikuljettajan Sven Tuuban nopeus kilpailu tilanteessa. Aika-ajossa päihitti jopa oman tallikaverinsa. Kilpailu sujui sitten odotusten mukaisesti, (tallimääräys??), eikä hermostunut Kekechellon ohituksesta, vaan rauhallisesti otti paikan takaisin Kekechellon hermoillessa. Yhteenveto: Hieno suoritus debytoineelta tallilta. Emme yhtään ihmettelisi, jos talli antaisikin toisen kuljettajan paikan Svenille, koska ainoat näytöt jotka De La Huevo on antanut ovat lomailu näytöt. Mielenkiinnolla odotetaan Huevon näyttöjä ensi GP:ssä. Sillä kovaa saa Huevo ajaa, jos mielii säilyttää tallipaikkansa.

MEHMET RACING 3. 26 pts
Luigi Liberon ei petä. Liberon oli nopea koko viikonlopun ja osoitti kuljettajan taitonsa varsinaisessa kisassa. Vaikkakin Liberonin auton kisasäädöt eivät olleet aivan kohdallaan, niin hän pystyi pitämään huomattavasti nopeamman Duckheadin takanaan hienolla ajosuorituksella. Liberonia jopa syyteltiin peittelystä, mutta edes tuomaristo ei kokoontunut, niin turha on selitellä. Liberon ajoi vikuroivalla autollaan hienon kisan. Nigel Speed osoitti myös ajotaitojen kehittyneen huomattavasti. Nigel oli jopa lähellä A -finaali paikkaa, mutta joutui lopulta tyytymään B:ssä kolmanteen lähtöruutuun. Virheettömällä ajo suorituksellaan hän kuitenkin nosti itsenä B -finaalin kuninkaaksi. Hieno suoritus. Anna vaan muiden sekoilla ja spinnailla, ja tuo auto varmasti maaliin, niin aina ropisee pisteitä. Yhteenveto: Mehmet on edelleen ja tulee nähtävästi aina olemaan mestari ehdokas.

ALSON SPORTS 4. 22 pts
Allu Boreeto laittoi K1-Magazinelle kerralla jauhot suuhun, kun hän pamautti aika-ajojen paalupaikalle. Tätä piikki paikkaa ei sitten Allu kertaakaan luovuttanut, eikä joutunut siitä edes taistelemaan, sillä hän oli viikonlopun suvereeni hallitsija. Boreetostako seuraava mestari? Mene ja tiedä, mutta tämä osakilpailu oli Allulta ylivoimainen suoritus. Mike Cagey sen sijaan ei edelleenkään ole saanut autoaan balanssiin, vaan tuhertaa koko sarjan häntäpäässä. Vaikea uskoa että Alson Sport kauan jaksaa katsella tätä menoa. Mahdollisuudet vaikka tallimestaruuteen ovat olemassa, mutta ei näillä näytöillä. Aika-ajot olivat heikot ja kilpailu jopa välttävä. Yhteenveto: Boreeton nopeus on jopa pelottavan kovaa. Cageyn jopa pelottavan hidasta. Olettaen että Cagey nostaa tasoaan kykyjensä tasalle, niin Alson on kärkikamppailussa mukana.

HCHEVEN RACING TEAM 5. 22 pts
Karhulitos osoitti, ettemme me näitä arviointeja ihan tuulesta temmata. Nallen suunnaton peräänantamattomuus kantoi jälleen hedelmää ja hän sijoittui kovien taisteluiden jälkeen hienosti viidenneksi. Nalle pitää tiukasti kiinni "keskikastin" ykköskuljettajan paikasta ja on ehkä vahvimmin tyrkyllä superkuskien armoitettuun eliittiin. Trölli sen sijaan ajoi hieman alle kykyjensä. Voisiko syynä olla aika-ajosäädöt? Kilpailussa Murcus kuitenkin teki vain ns. suorituksen eikä muuta ja tällä kertaa se riitti vasta 13. sijaan. Varmasti pettymys niin Murcukselle kuin McHeven tiimillekkin. Yhteenveto: Karhulitos kärkkyy jo kärki paikkoja ja Trölli varmasti parantaa suoritustaan. Vielä kun Trölli löytää kadottamansa röyhkeyden, niin McHeven on härnäämässä isompiaan.

TEAM AUTO PIPPEL
Jario Hanaan oli hieman ennakkoarvailuja vaisumpi, mutta toisaalta Verstuppurin suoritus oli erittäin hyvä. Hanaanilta ehkä odotettiin liikoja ja tämä saattoi aiheuttaa paineita suoritukseen. Sarja on kova ja paineiden alla tulee osata ajaa. Juiceppelta taasen ei paljoa odoteltu, mutta mutta, upealla kilpailu suorituksella hän nosti itsensä B -finaalin kakkoseksi. Lähes sensaatiomainen kisa. Juiceppe jopa ajoi parempia kierrosaikoja kisassa kuin aika-ajossa. Mikä oli siis vikana Pippelin aika-ajosäädöissä? Yhteenveto: Hanaanin vaisuus ei oikeastaan ollut mitään vaisuutta. Pitää muistaa, että 6. sija tässä sarjassa on loistava suoritus. Verstuppurin kehitys sen sijaan on jopa pelottavan nopeaa. Juiceppelle ensi kisaan hyvät aika-ajosäädöt, niin saatetaan nähdä tämä "hurjakalju" jopa A -finaalissa.

BUTT-HEITECK MOTORS 7. 14 pts
KATASTROFI! Epäilemättä. Uskomattoman ammattitaidoton suoritus, niin molemmilta kuljettajilta, kuin koko tallihenkilökunnalta. Voiko tuohon enempää sanoa. Ensin talli tyri Kekechellon aika-ajot, antamalla tälle viallisen auton. Sitten tyri Hege itse, kun ei tajunnut mennä vaihtamaan autoa, vaikka varikkomuurilta hänelle siitä ilmoitettiin. Vasta aika-ajon lopulla tehty auton vaihto kuitenkin riitti nostamaan Hegen A -finaaliin. Onbutt sen sijaan kärsi Hegen A paikasta, sillä oma tallikaveri pudotti Pexin B -finaaliin. Sitten kisa. Täydellinen epäonnistuminen. Yhteenveto: Ei ole ihme että Butt-Heiteck motorsissa kiehuu. Mutta ei niin pahaa etteikö jotain hyvääkin. Kekechellon nopeus on tallella. Onbutt oli ensinmäinen joka putosi A -finaalista, joka on Onbuttille hyvä suoritus. Kunhan saavat sisäiset sotkunsa selvitettyä, niin eiköhän tämäkin talli nouse vielä kamppailemaan hyvistä sijoista.

BURGER MOTORS 8. 10 pts
Maxus Trölli ajoi juuri sillä tasolla jota häneltä odotettiin. Hyvä suoritus aika-ajossa, mutta ei yhtä hyvä sitten enään kisassa. 9. sija ja 10 pistettä ovat kuitenkin kelpo suoritus tämän tiimin autolla. Shrimacher sen sijaan osoitti ennen kautta esiintyneet epäilyt hänen ajotaitojensa riittävyydestä tähän sarjaan täysin aiheellisiksi. Lähinnä muiden estelemiseen keskittynyt Motiel ei ainakaan ensikisassa saanut koko nopeus kapasiteettiaan esille. Yhteenveto: Tulossa vaikea ensimmäinen kausi. Moti on kuitenkin vasta tulevaisuuden kuljettaja eikä Maxuksellakaan tule olemaan helppoa säilyttää paikkaansa A -finaalissaa.

PIPETTON 9. 9 pts
Pettymys! Varmasti suuri pettymys niin tallin faneille kuin tallille itselleen. Pipeltä ei paljo edes odotettu, mutta De La Putkea pidettiin jopa kärjen haastajana. Putken ongelmaksi osoittautui liika yritys, sillä hän sammutti autonsa kisassa jopa kolme kertaa. Se on liikaa vaikka ajaisi F1 -sarjaa. Nopeus Putkella kuitenkin on jo aika hyvää, sillä hän lähti B -finaaliin 2. ruudusta, josta ei ole pitkä matka A -finaaliin. Totuus on kuitenkin se, että tässä tallissa se kuljettaja jolta odotettiin vähemmän toi enemmän pisteitä. Siinä mielessä Aritonin suoritusta voidaan pitää hyvänä, sillä hän voitti tallikaverinsa. Aiheutuivatko kovat paineet De La Putken turmioksi, voi olla, mutta kausi on pitkä ja hän varmasti oppii elämään paineidensa kanssa. Yhteenveto: Ehdottomasti vaisu esitys. De La Putken tiedetään omistavan jopa oman tallin, joten autojen säätäminen pitäisi tässä tallissa olla kohdallaan, mutta jokin klikkasi. Klikki varmaan saadaan korjattua, mutta koska? Löytyykö vika tarpeeksi ajoissa, sen saa seuraava osakilpailu näyttää.

PERSE PERFOMANCE 10. 7 pts
Epäilymme tämän tiimin urheilullisesta menestys mahdollisuudesta taisi osua oikeaan. Sladdiganella ei riitä hermot. Juuri kuten ennakoimme. Ei Perse kuitenkaan ole näin huono, kuin mitä pistemäärästä voisi päätellä. Sika Sallonen oli joka tapauksessa B -finaalissa 4., joka on ihan ok suoritus. Yhteenveto. Sladdiganelle aseteltiin selkeään jopa tallin ykköskuskin viittaa, mutta toisin kävi. Tässä saattaa olla se pieni porkkana, jolla Perseen pistetili alkaa karttua. Sika ei halua olla kakkoskuski yhtään sen enempää kuin Marc. Heidän keskinäinen kilpailu nostanee molempien kuljettajien tasoa huomattavasti. Riittääkö se sitten paremmille pisteille? Siihen on mahdoton vastata.

  ©MFIA