kisaraportti
 
 
LeManse, 5.5.2001. Kart-Keket Championships 2000-2001
Pertti Ruskeakari
MEHMET TUPLAMESTARUUTEEN LeMANSEN PÄÄTÖSKILPAILUSSA

Kauden päättävään LeMansen osakilpailuun lähdettiin taistelemaan ainoastaan tallimestaruudesta sekä jokaisen Keijon omasta kunniasta, sillä Luigi Liberon oli varmistannut henkilökohtainen tittelin edellisessä Suzukartin osakilpailussa. Monet tallit olivat paikalla parhaalla mahdollisella kalustolla ja henkilökunnalla, mistä osoituksena oli useat vähäpukeiset varikkopuput, jotka pitivät tyynesti käyttäytyneet Kart-Keijot sopivasti kuumina kauden viimeiseen koitokseen asti.

AIKA-AJO
LeMansen rata suosi slikseihin tottuneita Keijoja, toisin kuin edellinen Suzukartin liukurata, jossa monella kuljettajalla oli selviä sopeutumisvaikeuksia. Keijojen aika-ajoissa jo perinteeksi muodostunut tapa nähdä aina "uusi" mies paalulla ei LeMansessa saannut jatkoa. Tim Lemix pilasi aika-ajo perinteen nappaamalla toisen paalupaikansa tällä kaudella. Lever-miehen viereen eturiviin änkesi pakonomaisesti Luigi Liberon ennen kolmanneksi huristellutta Alsonin Boreetoa. Aika-ajojen suurin pettymys oli ehdottomasti McHevenin Nalle Karhulitos joka oli muutaman tunnin aikana menettännyt mystisesti nopeutensa. Karhulitoksen aika riittikin vaivaisesti kuudenteen ruutuun, Nigel Speedin osatessa kiertää rata vieläkin verkkaisemmin.

KILPAILU
Lähtövalojen sammumista odotelleet Keijot eivät olleet uskoa silmiään, sillä eturivin miehet Lemix ja Liberon eivät malttaneet odotella kaikkien valojen sammumista, vaan lähtivät muina keijomiehinä matkaan. LeMansen valppaat järjestäjät huomasivat välittömästi törkeän varaslähdön ja liputtivat liian innokkaat Keket takaisin paikoilleen. Toisella yrittämällä liika hötkyily oli suditeltu pois ja Kart-Kekekauden viimeinen osakilpailu pääsi onnellisesti käyntiin. Startin tapahduttua ja saavuttaessa pitkän lähtösuoran päässä tiukasti oikealle kääntyvään Tamppoonirella mutkaan nähtiinkin kilpailun ensinmäinen ohitus, kun hetkeä aikaisemmin täysin järjettömästi ulkokurvin puolelta Lemixin päänahkaa hakennut Liberon joutui taipumaan sisäkurviin hivuttautuneelle Boreetolle. Kärjen osalta ensimmäinen kierros ajettiin järjestyksessä Lemix, Boreeto, Liberon ja Onbutt, mutta saavuttaessa jälleen vaikeaan Tamppoonirella kurvaan, epäonnistui Boreeton jarrutus ja takana vaanineet Liberon ja Onbutt kuittasivat välittömästi Alson-kuljettajan. Boreeto joutuikin ikävästi Butt-Heiteck miesten väliin ja oli puristuksissa, kuin rinta liiveissä, sillä takana viidentenä ahdisteli edellisen kilpailun suuri sankari ja teinityttöjen suosikki Heke Kekechello. Kuudentena veivasi todella hyvään kevätvireeseen päässyt Greenfield joka piti Tröllin ja Cageyn karvaisella kaasujalallaan pihdeissään, eikä antannut heille mitään mahdollisuutta ahdistella itseään ja tuuheita säärikarvojaan. Greenfield kuittasi Karhulitoksen puhtaalla manööverillä jo kolmannella kierroksella. Karhulitos jäi hengittämään niskaan muutaman kierroksen ajan ja sitten kurva Tamppoonirellassa tapahtui liian aikainen jarrutus Greenfieldille jolloin Karhulitos pussasi perään aiheuttaen muutaman sekunnin jumittumisen radalle. Tänä aikana Cagey ja Trölli menivät ohi Karhulitoksesta jättäen Greenfieldin hankalaan asemaan taistelemaan hyvästä paikastaan. Karhulitoksen putoaminen edellisen kilpailun palkintopallipaikalta nahistelemaan jäänöspisteistä oli miehelle itselleenkin varmaan käsittämättömän katastrofaalinen tilanne. Karhulitoksen tilannetta lienee helpotti ainoastaan takana körötelleen Speedin uskomattoman hidas vauhti, Speedillä oli todennäköisesti lämmitelyajovaihde päällä. Mike Cagey ja Nalle Karhulitos kinastelivat radalla koko loppukisan, mutta Cagey veti pidemmän korren pysyen 8. sijallaan. Kierroksella kolme oli Lemixin johto takaisin kakkoseksi nousseeseen Liberooniin parin sekunnin luokkaa. Kolmantena kaasutteli Onbutt joka joutui käyttämään hyväkseen koko pituutensa pidätellessään takana ahdistelleita Boreetoa ja Kekechelloa. Boreeto onnistuikin lopulta kierroksella yhdeksän Onbuttin ohituksessa, mutta kaksikko Lemix, Liberon olivat jo karanneet lähes kymmenen sekunnin päähän.
Kolmasosa kilpailusta oli käyty, kun Liberon saavutti Lemixin ja alkoi raaka, mutta rehti kamppailu kilpailun ykköstilasta. Miesten autot osuivat useaan otteeseen toisiinsa ja pienen kolaroinnin seurauksena Liberon sai napattua kärkipaikan, mutta Lemix ei todellakaan aikonnut luovuttaa, vaan miesten hurjan näköinen nahistelu ja töniminen jatkui, kunnes LeMansen valppaat ratavalvojat liputtivat kaksikolle varoituksen.
Nigel Speed astui tässä vaiheessa Mehmetin ja Liberonin kannalta, pelastavana pyöränä kuvioihin mukaan. Kierroksella jäännyt Speed päästi tallikaveri Liberonin välittömästi ohitseen, mutta jäi taktisesti muutaman kurvin ajan pidättelemään Lemixiä takanaan. Luigi hyötyikin ratkaisevasti Speedin peippailusta ja karkasi kolmen sekunnin päähän Lemixistä.
Samanaikaisesti kuudentena kaasutellut Greenfield oli jollain käsittämättömällä tavalla saannut Karhulitoksen peräänsä ja saavuttaessa jälleen vaikeaksi osoittautuneeseen Tamppoonirella mutkaan teki Greenfield jarrutusvirheen. Talviunilta juuri herännyt Karhulitos ei tilanteessa kerinnyt reagoimaan, vaan autot osuivat toisiinsa. Karhulitos menetti tilanteessa kymmennen sekunttia ja Greenfield pari enempi, sillä törmäyksen seurauksena osa Davidin säärikarvoista lensi radalle ja mies jäi muutamaksi sekunniksi sutimaan niiden päälle! Kilpailun loppupuolella Butt-Heiteck miehet ajoivat sijoilla 4-5, eivätkä kyenneet panemaan kampoihin hurjia kierrosaikoja tehtaineelle Boreetolle. Alsonin mies töräyttelikin jatkuvasti kilpailun nopeimpia aikoja ja saavutti selvästi kilpailun alkupuolliskolla karannutta kärkikaksikkoa jokaisella kierroksella. Maaliin tultaessa kolmikon Liberon, Lemix, Boreeto väliset erot olivat alle kahden sekunnin luokkaa, mikä onkin Keijjohistorian pienin ero kärkikolmikon välillä.
Sijat 4-5 menivät Butt-Heiteckin Onbuttille ja Kekechellolle. David Greenfield joutui tekemään täyden päivätyön pyörähtelyiden jälkeen ja onnistui hilaamaan itsensä kuudenneksi vajaalla sekunnin erolla Murcus Trölliin nähden.
Mike Cageyn ja Nalle Karhulitoksen välienselvittely paikoista 8-9, osottautui tallipisteiden kannalta äärettömän tärkeiksi, sillä vajaalla sekunnilla Karhulitoksen päihittännyt Cagey toi tallilleen kaksi pistettä jolla Alson Sports ohitti McHevenin yhdellä vaivaisella pisteellä Keijjojen lopputaulukoissa. Edellisessä kilpailussa ilman jarruja törmäilleen Speedin autossa tuntui tällä kertaa puuttuvan kaasupoljin, sillä Nigel jäi ensinmäistä kertaa ilman pisteitä värikkäällä urallaan.
Mehmet Racing korjasi LeMansen päätöskilpailussa tallimestaruuden 12, pisteen erolla kakkoseksi tulleeseen Butt-Heitckiin nähden. Alson Sport nousi pisteellä McHevenin ohi, jonka loppukausi meni täysin reisille. Lever Grand Prixin kohtaloksi jäi tällä kertaan sarjan jumbotila.

  ©MFIA